Wielointeligentne odkrywanie świata
Czy wiesz, że znanych jest wielu wybitnych naukowców, polityków i artystów, których talentu w czasie edukacji szkolnej w ogóle nie zauważono?
Nie powinno to dziwić, ponieważ w tradycyjnych szkołach nacisk kładziono głównie na rozwój inteligencji językowej oraz matematycznej, pozostałe spychając na margines. Tymczasem, według badań przeprowadzonych przez amerykańskiego psychologa i neurologa Hovarda Gardnera i opisanych w jego Teorii inteligencji wielorakiej, każdy człowiek posiada nie jedną, lecz wiele odrębnych, często równoprawnych inteligencji. Wszystkie one oddziałują na siebie i uzupełniają się.
Mając tę wiedzę, dążymy do poznania indywidualnych talentów naszych uczniów. Rozwijamy ich wiodące inteligencje i wspieramy rozwój słabszych. Wiemy, że każdy uczeń jest inny, dlatego indywidualnie traktujemy naszych podopiecznych. Jest to możliwe, ponieważ pracujemy w grupach do 18-osób. Dzięki indywidualnemu podejściu uczniowie z łatwością przyswajają wiedzę, są otwarci na poznawanie świata i zmotywowani do dalszej nauki.
Jakie inteligencje rozwijamy?
Inteligencja językowa – to rozumienie świata poprzez słowo mówione i pisane, wrażliwość na rymy, słowa i dźwięki.
Rozwijamy / wspieramy:
- • myślenie „słowami” i czytanie ze zrozumieniem
- • przejrzyste wypowiadanie swoich myśli
- • używanie bogatego słownictwa
- • tworzenie opowiadań i barwnych historii
- • szybkie uczenie się języków obcych
Inteligencja matematyczno – logiczna - to rozumienie świata poprzez liczby, ciągi zdarzeń, logiczne myślenie i kreatywne rozwiązywanie problemów.
Rozwijamy / wspieramy:
- • uzdolnienia matematyczne
- • dbałość o ład i porządek
- • rozumienie precyzyjnych instrukcji
- • rzeczowość i dociekliwość
- • umiejętność badania i zbierania informacji
- • rozwiązywanie łamigłówek i zagadek
- • uczestnictwo w grach logicznych
- • rozwiązywanie problemów
- • umiejętność szeregowania, klasyfikowania i wnioskowania
Inteligencja ruchowa – to rozumienie świata poprzez ruch i kontakt fizyczny oraz umiejętność wykorzystania swego ciała do wyrażania emocji.
Rozwijamy / wspieramy:
- • wykorzystanie ruchu w sposób celowy
- • wyczucie czasu i przestrzeni
- • uzdolnienia manualnie
- • sprawne manipulowanie przedmiotami
- • dobrą koordynację ruchową
- • poznawanie otoczenia poprzez wycieczki i zajęcia w terenie
Inteligencja wizualno – przestrzenna - to rozumienie świata poprzez myślenie obrazami, wrażliwość wzrokowo-przestrzenną, wizualizację i orientację przestrzenną.
Rozwijamy / wspieramy:>
- • kreatywność i pomysłowość
- • orientację w przestrzeni trójwymiarowej
- • odtwarzanie z pamięci obrazów
- • zdolność rysowania i konstruowania
- • czytanie map, tabel i diagramów
- • wyobraźnię
Inteligencja muzyczna - to rozumienie świata poprzez rytm i melodię, zdolność słuchową, wrażliwość na dźwięki, rymy i kompozycje.
Rozwijamy / wspieramy:
- • rozumienie świata poprzez rytm i melodię
- • aktywne słuchanie
- • łączenie muzyki z emocjami i własnym nastrojem
- • wrażliwość na odbiór dźwięków
- • poczucie rytmu
- • śpiewanie
- • uczenie się przy muzyce i rymowanie
Inteligencja przyrodnicza – to rozumienie świata poprzez otoczenie, środowisko, umiejętność rozpoznawania i kategoryzowania świata fauny i flory oraz innych obiektów przyrodniczych.
Rozwijamy / wspieramy:
- • rozumienie świata roślin i zwierząt
- • rozpoznawanie i kategoryzowanie obiektów przyrody
- • dostrzeganie wzorców funkcjonujących w naturze
- • zamiłowanie do przyrody i ekologii
- • klasyfikowanie przedmiotów w hierarchie
- • poznawanie otoczenia na świeżym powietrzu
Inteligencja intrapersonalna – to umiejętność rozumienia siebie, własnych uczuć, patrzenia na świat ze swojego punktu widzenia, kierowania swoim postępowaniem.
Rozwijamy / wspieramy:
- • samodzielną pracę
- • własne mocne strony
- • budowanie wewnętrznej motywacji
- • precyzowanie własnych celów
- • poszukiwanie odpowiedzi na „trudne” pytania
Inteligencja interpersonalna – to zdolność rozumienia innych ludzi, współodczuwania, negocjowania i wypracowywania kompromisów oraz patrzenia na świat oczyma innej osoby.
Rozwijamy / wspieramy:
- • umiejętność pracy w grupie
- • nawiązywanie kontaktów społecznych
- • zdolności przywódcze
- • komunikatywność
- • asertywność w obliczu konfrontacji