Wielointeligentne odkrywanie świata
W przeciwieństwie do tradycyjnych metod nauczania proces edukacji w naszym przedszkolu jest oparty na koncepcji inteligencji wielorakich według prof. Howarda Gardnera.
- inteligencja językowa
- inteligencja matematyczno-logiczna
- inteligencja ruchowa
- inteligencja wizualno-przestrzenna
- inteligencja muzyczna
- inteligencja przyrodnicza
- inteligencja intrapersonalna
- inteligencja interpersonalna
Bazując na diagnozie i obserwacji, rozwijamy dwujęzycznie talenty i zainteresowania każdego dziecka oraz tworzymy dla niego optymalny, dostosowany do wiodących inteligencji profil odkrywania świata i uczenia się. Wiemy, że każde dziecko jest inne, dlatego też indywidualnie traktujemy naszych podopiecznych. A jest to możliwe, ponieważ pracujemy w 12-osobowych grupach.
Dzięki indywidualnemu podejściu, dzieci z łatwością przyswajają wiedzę, są otwarte na poznawanie świata, a poczucie osiągniętego sukcesu inspiruje i motywuje je do dalszej nauki.
Jakie inteligencje rozwijamy?
Inteligencja językowa – to rozumienie świata poprzez słowo mówione i pisane, wrażliwość na rymy, słowa i dźwięki.
Rozwijamy / wspieramy:
- myślenie „słowami” i czytanie ze zrozumieniem
- przejrzyste wypowiadanie swoich myśli
- używanie bogatego słownictwa
- tworzenie opowiadań i barwnych historii
- szybkie uczenie się języków obcych
Inteligencja matematyczno – logiczna - to rozumienie świata poprzez liczby, ciągi zdarzeń, logiczne myślenie i kreatywne rozwiązywanie problemów.
Rozwijamy / wspieramy:
- uzdolnienia matematyczne
- dbałość o ład i porządek
- rozumienie precyzyjnych instrukcji
- rzeczowość i dociekliwość
- umiejętność badania i zbierania informacji
- rozwiązywanie łamigłówek i zagadek
- uczestnictwo w grach logicznych
- rozwiązywanie problemów
- umiejętność szeregowania, klasyfikowania i wnioskowania
Inteligencja ruchowa – to rozumienie świata poprzez ruch i kontakt fizyczny oraz umiejętność wykorzystania swego ciała do wyrażania emocji.
Rozwijamy / wspieramy:
- wykorzystanie ruchu w sposób celowy
- wyczucie czasu i przestrzeni
- uzdolnienia manualnie
- sprawne manipulowanie przedmiotami
- dobrą koordynację ruchową
- poznawanie otoczenia poprzez wycieczki i zajęcia w terenie
Inteligencja wizualno – przestrzenna - to rozumienie świata poprzez myślenie obrazami, wrażliwość wzrokowo-przestrzenną, wizualizację i orientację przestrzenną.
Rozwijamy / wspieramy:
- kreatywność i pomysłowość
- orientację w przestrzeni trójwymiarowej
- odtwarzanie z pamięci obrazów
- zdolność rysowania i konstruowania
- czytanie map, tabel i diagramów
- wyobraźnię
Inteligencja muzyczna - to rozumienie świata poprzez rytm i melodię, zdolność słuchową, wrażliwość na dźwięki, rymy i kompozycje.
Rozwijamy / wspieramy:
- rozumienie świata poprzez rytm i melodię
- aktywne słuchanie
- łączenie muzyki z emocjami i własnym nastrojem
- wrażliwość na odbiór dźwięków
- poczucie rytmu
- śpiewanie
- uczenie się przy muzyce i rymowanie
Inteligencja przyrodnicza – to rozumienie świata poprzez otoczenie, środowisko, umiejętność rozpoznawania i kategoryzowania świata fauny i flory oraz innych obiektów przyrodniczych.
Rozwijamy / wspieramy:
- rozumienie świata roślin i zwierząt
- rozpoznawanie i kategoryzowanie obiektów przyrody
- dostrzeganie wzorców funkcjonujących w naturze
- zamiłowanie do przyrody i ekologii
- klasyfikowanie przedmiotów w hierarchie
- poznawanie otoczenia na świeżym powietrzu
Inteligencja intrapersonalna – to umiejętność rozumienia siebie, własnych uczuć, patrzenia na świat ze swojego punktu widzenia, kierowania swoim postępowaniem.
Rozwijamy / wspieramy:
- samodzielną pracę
- własne mocne strony
- budowanie wewnętrznej motywacji
- precyzowanie własnych celów
- poszukiwanie odpowiedzi na „trudne” pytania
Inteligencja interpersonalna – to zdolność rozumienia innych ludzi, współodczuwania, negocjowania i wypracowywania kompromisów oraz patrzenia na świat oczyma innej osoby.
Rozwijamy / wspieramy:
- umiejętność pracy w grupie
- nawiązywanie kontaktów społecznych
- zdolności przywódcze
- komunikatywność
- asertywność w obliczu konfrontacji