Dydaktyka i wychowanie
W codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej wykorzystujemy metody dostosowane do indywidualnych możliwości dzieci, które aktywizują i motywują oraz umożliwiają praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.
- Metody oglądowe: pokaz i obserwacja, dzieła plastyczne, przedstawienie teatralne, koncerty muzyczne
- Metody czynne: samodzielne doświadczenia, zadania stawiane dzieciom przez nauczyciela, ćwiczenia utrwalające pojęcia i umiejętności
- Metody słowne: rozmowy, opowiadania, zagadki itp.
- Metody aktywizujące: burza mózgów, mapa pojęciowa, projekt, drama, gry dydaktyczne
Codzienną pracę dydaktyczno-wychowawczą wzbogacamy o następujące nowatorskie metody nauczania:
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Metoda nawiązuje do najbardziej pierwotnego sposobu porozumiewania się, jakim jest „język ciała”. Jest to program nastawiony na rozwijanie przez ruch: - świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego
- świadomości przestrzeni i działania w niej
- dzielenia przestrzeni z innymi osobami
- nawiązywania bliskiego kontaktu.
- Metoda E. Gruszczyk – Kolczyńskiej w nauce matematyki
- Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
Jest to metoda słuchowo-wzrokowo-ruchowa, której celem jest jednoczesne usprawnianie analizatorów słuchowego, wzrokowego i kinetyczno-ruchowego oraz lateralizacji.
Metoda kształci zdolność rozumienia i posługiwania się symbolami abstrakcyjnymi oraz koordynację ruchową obu części ciała. Zespołowa forma prowadzenia zajęć ułatwia nawiązywanie kontaktów społecznych i współdziałania. - Metoda Paula Dennisona (kinezjologia edukacyjna)
Gimnastyka mózgu to program rozwoju ruchowego ukierunkowany na łatwe uczenie się dzieci i na stymulowanie ich rozwoju. To także program aktywacji układu i uwalniania od stresu. Ćwiczenia zaproponowane przez autora usprawniają ciało, aktywują system nerwowy, rozładowują napięcie wywołane stresem i "dodają energii". - Metoda Carla Orffa
Głównym elementem metody jest śpiew i gra na prostych instrumentach perkusyjnych. Metoda wspiera twórczą samodzielność dzieci i poszukiwanie różnych rozwiązań. Taka aktywność prowadzi do intensywnego rozbudzania wyobraźni i wrażliwości muzycznej. - Pedagogika zabawy
Prezentuje szeroki wybór metod, które umożliwiają świadomą, kreatywną oraz pobudzającą do twórczych rozwiązań pracę. Metody te likwidują lęk, obawę i strach, napięcie mięśni oraz napięcie psychiczne, angażują w działanie całą osobę, wszystkie jej zmysły, wyzwalają twórczą aktywność, uczą współpracy z innymi. - Drama
Polega na nauczaniu przez działanie. Metoda ta angażuje nie tylko zdolności intelektualne dziecka, ale także umożliwia wykorzystanie wszystkich zmysłów i strefy uczuciowej. Drama jest więc nauczaniem poprzez działanie włączające emocje i wyobraźnię. - Arteterapia
Założeniem tej metody jest proces twórczy służący autoekspresji pomocnej w rozwiązywaniu problemów i konfliktów, kierowaniu własnym zachowaniem, redukowaniu stresu, podnoszeniu samooceny i samoświadomości. W jej skład wchodzą m.inn.: terapia przy pomocy muzyki, tańca oraz teatru.