Szachy
Szachy – genialna gra planszowa
Badania naukowe wykazały niekwestionowany wpływ szachów na rozwój umysłu i osobowości dziecka. Z tego powodu gra w szachy w naszej szkole jest równie ważna jak język angielski i zajęcia z podstawy programowej. Nauka gry w szachy nie ma nic wspólnego z nudą. Wręcz przeciwnie, dzieci uczące się gry w szachy dostrzegają w niej przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc się drewnianym wojskiem, uczą się i doskonalą swoje umysły. Każda kolejna partia staje się bardziej przemyślana. Dzieci zaczynają lepiej planować i skuteczniej dążą do celu, którym jest szachowanie króla przeciwnika. Ta przyjemna rozrywka stymuluje rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka, kształtuje i wzmacnia jego osobowość oraz pozwala na rozwój twórczego potencjału, który drzemie w każdym młodym człowieku. Nauka gry w szachy od najmłodszych lat powoduje, że dzieci osiągają bardzo dobre wyniki w nauce na wszystkich kolejnych etapach edukacji. Z młodych szachistek i szachistów wyrosło już wielu studentów szkół wyższych, nierzadko studiujących na więcej niż jednym kierunku oraz za granicą. Wielu z nich kontynuuje studia na poziomie doktoranckim w dziedzinie fizyki, matematyki oraz informatyki. Pozytywny wpływ szachów nie kończy się na osiągnięciach szkolnych. Dorośli, mający za sobą przygodę z szachami w dzieciństwie, z łatwością radzą sobie w życiu zawodowym, gdyż są to z reguły osoby ambitne i dążące do realizacji postawionych sobie celów.
Nieocenione korzyści wynikające z umiejętności gry w szachy:
ROZWIJAJĄ:
- ◦ zdolności matematyczne
- ◦ logiczne oraz strategiczne myślenie
- ◦ koncentrację, pamięć, wyobraźnię, kreatywność, umiejętność czytania ze zrozumieniem, komunikację
- ◦ umiejętność nauki na własnych błędach
UCZĄ:
- ◦ odpowiedzialności
- ◦ dyscypliny, determinacji, cierpliwości, zaangażowania i odwagi
- ◦ planowania, systematyczności i pilności
- ◦ prawidłowego oceniania sytuacji
- ◦ uczciwego współzawodnictwa
- ◦ szacunku do rywala
- ◦ radzić sobie z niepowodzeniami
ĆWICZĄ
- ◦ umiejętność podejmowania decyzji
- ◦ umiejętność rozwiązywania problemów
- ◦ umiejętność osiągania wyznaczonych celów zmysł obserwacji
WSPIERAJĄ
- ◦ pewność siebie
- ◦ rozwój intelektu