Nasz angielski
Nauka języka angielskiego w naszym przedszkolu przebiega trzytorowo:
- Immersja językowa ("zanurzenie" w języku)
- Rozwijanie kompetencji językowych
- Podstawa programowa również po angielsku CLIL (Content and Language Integrated Learning)
Nasze przedszkolaki są „zanurzone” w języku angielskim. Nauczyciel anglista mówi do dzieci po angielsku we wszystkich sytuacjach dnia codziennego, tak więc nauka odbywa się w sposób naturalny, podobnie, jak nauka języka ojczystego. Dziecko otoczone językiem angielskim uczy się nie tylko pojedynczych słów, ale także całych konstrukcji leksykalno-gramatycznych. Najważniejsze jest stworzenie odpowiedniego kontekstu sytuacyjnego, który jest dla dziecka jasny i przejrzysty. Wtedy nowe słowa nie stanowią żadnej trudności i są natychmiast rozszyfrowywane. Codzienne sytuacje z życia przedszkola, np. mycie rąk, jedzenie, ubieranie i rozbieranie się, wychodzenie na dwór, czy sprzątanie zabawek, są dla dzieci w pełni zrozumiałe. Dowodzą tego szybkie reakcje na komendy wydawane przez nauczyciela.
Na pierwszym etapie „zanurzenia” w języku nasze przedszkolaki rozumieją polecenia nauczyciela i reagują na język, wykonując odpowiednie czynności. Na drugim etapie immersji językowej dzieci odpowiadają spontanicznie na pytania zadane przez nauczyciela anglistę, przede wszystkim w języku polskim, wplatając niejednokrotnie pojedyncze słowa lub zwroty w języku angielskim. Na kolejnym etapie nasze dzieci potrafią w prosty sposób wyrażać się po angielsku. Oczywiście popełniają przy tym jeszcze błędy, ale ich język jest bardzo kreatywny, a wymowa prawie bez akcentu. Najważniejsze jest to, że dzieci nie czują obawy przed popełnianiem błędów i używają języka angielskiego w sposób nieskrępowany.
Oprócz „zanurzenia” w języku angielskim rozwijamy u naszych przedszkolaków kompetencje językowe, organizując codziennie po dwie lekcje angielskiego, podczas których dzieci bardziej świadomie nabywają język i systematyzują poznane słownictwo i wyrażenia. Na lekcjach materiał językowy jest realizowany w blokach tematycznych. Nauczyciele stosują regularne powtórki, dzięki którym słownictwo i struktury językowe z danego zakresu są porządnie utrwalone. Nasze dzieci uczą się głównie mówienia i słuchania ze zrozumieniem. Mówienie – to nie pojedyncze wyrazy i odpowiedzi – yes lub no. Uczymy mówienia całymi zdaniami, zadawania pytań i udzielania odpowiedzi, czyli po prostu komunikacji w języku angielskim.
W efekcie z biernego „rejestratora” obcej mowy dziecko kończące nasze przedszkole staje się produktywnym użytkownikiem tego języka.
W naszym przedszkolu lekcje angielskiego odbywają się w atmosferze zabawy, śpiewu, radości i nowatorskich metod pracy. Nasi lektorzy regularnie uczestniczą w szkoleniach i konferencjach na terenie Polski, stale wzbogacając swój warsztat metodyczny.
Naszym mottem przewodnim w nauczaniu języka angielskiego jest myśl Benjamina Franklina:
"Tell me and I forget, teach me and I remember, involve me and I learn”.
Zgodnie z tą myślą nasze dzieci poznają angielski poprzez działanie i doświadczenie, są zaangażowane podczas lekcji i non stop aktywne. Dzięki aktywnej formie nauki, dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach, co przekłada się na wymierne efekty.
Zgodnie z ideą dwujęzyczności, treści z podstawy programowej są realizowane w naszym przedszkolu również w języku angielskim. Na takich zajęciach język nie jest bezpośrednio obiektem nauki, jak w przypadku lekcji rozwijających kompetencje językowe. Na zajęciach z podstawy programowej prowadzonych przez nauczyciela anglistę język angielski służy jako narzędzie do przekazywania wiedzy oraz do poznawania i wyrażania otaczającego nas świata.Takie podejście opiera się na metodzie Zintegrowanego Kształcenia Przedmiotowo -Językowego (CLIL - Content and Language Integrated Learning), która jest rekomendowana przez Komisję Europejską. Powyższa metoda, oprócz treści wychowania przedszkolnego nauczanych po angielsku i komunikacji w języku angielskim, zakłada ponadto uczenie myślenia i rozumowania w języku obcym oraz poznanie kultury brytyjskiej i amerykańskiej.