Bilingual classes
Nieocenione zalety dwujęzyczności
Według badań naukowych wczesna nauka języków obcych ma pozytywny wpływ na rozwój procesów poznawczych dziecka, wspomaga rozwój inteligencji i strategii uczenia się oraz ćwiczy pamięć. Naukowcy dowodzą, że wczesna dwujęzyczność:
- wpływa pozytywnie na myślenie twórcze, ponieważ osoby dwujęzyczne posiadają dwa systemy językowe, czyli przynajmniej dwie nazwy na określenie każdej rzeczy
- poprawia skupienie i kontrolę uwagi
- umożliwia dzieciom dwujęzycznym przewagę nad jednojęzycznymi rówieśnikami pod względem osiągnięć szkolnych, np. w zakresie matematyki oraz pisania
- otwiera dzieci na komunikację z rówieśnikami
- skutecznie motywuje do dalszej nauki szkolnej i gwarantuje lepsze wyniki w przyszłości, ponieważ dzieci chłoną język bez specjalnego wysiłku umysłowego i bawią się językiem, traktując naukę jako zabawę i przyjemne doświadczenie
- umożliwia efektywnie przyswajać drugi język, ponieważ dzieci bez skrępowania używają nowego słownictwa i nie są onieśmielone, jeśli popełnią błąd lub czegoś nie rozumieją
- opóźnia wystąpienie chorób, np. Alzheimera
- kształtuje ciekawość świata, świadomość kulturową oraz poszerza horyzonty
CLIL (Content and Language Integrated Learning)
Podstawa programowa po polsku i po angielskuNauczanie dwujęzyczne szkoła realizuje według programu opartego na metodzie CLIL - Content and Language Integrated Learning (Zintegrowane Nauczanie Przedmiotowo-Językowe), rekomendowanej przez Komisję Europejską.
Zgodnie z ideą tej metody treści z podstawy programowej są realizowane w języku polskim i angielskim równocześnie. Otwiera to niezwykłe możliwości szybkiego oraz bezproblemowego opanowania zasobu wiedzy na dany temat w dwóch językach równolegle, bez konieczności tłumaczenia tekstu z języka polskiego na język angielski i odwrotnie. Na takich zajęciach język angielski wykorzystujemy jako narzędzie do przekazywania wiedzy oraz do poznawania i wyrażania otaczającego nas świata. Nauka języka angielskiego nie jest wtedy celem samym w sobie. Powyższa metoda zakłada również uczenie myślenia i rozumowania w drugim języku oraz poznanie kultur brytyjskiej i amerykańskiej.